Ochrona Środowiska

2012-10-10

Informacja dla mieszkańców Gminy Bolesław dot. znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

W dniu 1 stycznia 2012r. weszła w życie ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.

Od dnia wprowadzenia ustawy gmina ma 18 miesięcy na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, polegającego na przejęciu odpowiedzialności przez gminę za odpady i ustaleniu stawek opłat dla mieszkańców za odbiór i zagospodarowanie odpadów.

W Gminie Bolesław odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, na nowych zasadach zacznie obowiązywać od 1 lipca 2013r. Wówczas właściciele nieruchomości, będą obowiązani wnosić do gminy tzw. opłatę za gospodarowanie odpadami. Do tego czasu właściciele nieruchomości mają obowiązek pozbywania się odpadów komunalnych na dotychczasowych zasadach, tj. do zbierania odpadów komunalnych powstających na terenie ich nieruchomości i przekazywania tych odpadów, na podstawie umowy, podmiotom posiadającym stosowne zezwolenie lub wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Za odbiór odpadów wszyscy mieszkańcy gminy uiszczać będą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata zostanie określona uchwałą rady gminy. Opłata będzie zawierała koszty zbierania, odbioru, transportu, odzysku i unieszkodliwiania.

Rada gminy określi niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Osoby segregujące odpady będą płacić mniej od tych osób, które ich nie segregują. Nie będzie można jedynie zadeklarować sortowania, a wyrzucać wszystkich śmieci na raz – firma odbierająca odpady ma obowiązek powiadomić gminę o przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów i potraktować je jako zmieszane odpady komunalne.

Rada gminy określi, w drodze uchwały, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Gmina w drodze przetargu wybierze przedsiębiorcę, który zajmie się wywozem odpadów. Oznacza to brak indywidualnych umów zawieranych przez poszczególnych mieszkańców.
Jedynie właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy (np. działające na terenie gminy firmy, sklepy, szkoły, punkty usługowe) będą zawierały umowy na odbieranie odpadów komunalnych na dotychczasowych zasadach z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
     

   

 

« Powrót